header image

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΗΣ 2009 - 2012, ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ.

03/12/2012

Αντιστεκόμαστε στα σχέδιά τους

Διεκδικούμε με αγώνες τη θέση που μας αξίζει


9η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη Γυναικών ΟΤΟΕ

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΗΣ 2009 – 2012

3 χρόνια απολογισμού.

3 χρόνια βαθιάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης,

3 χρόνια εφαρμογής σκληρών, νεοφιλελευθέρων , πολιτικών λιτότητας,

3 χρόνια κλιμακούμενης , με πρωτοφανή ένταση, επίθεσης κατά των συνδικάτων και των εργαζομένων,

3 χρόνια συνεχιζόμενης και αυξανόμενης ύφεσης και ανεργίας,

3 χρόνια ανατροπής δικαιωμάτων, ισοπέδωσης κατακτήσεων, αποδόμησης θεσμών,

3 χρόνια ακύρωσης όλων των πολιτικών και των θετικών μέτρων που προωθούν την ουσιαστική εφαρμογή της Ισότητας,

3 χρόνια πολιτικών που είχαν σαν αποτέλεσμα

Η ανεργία των Γυναικών να αγγίξει το 27,3% και των νέων γυναικών το 62,1%

Η μερική απασχόληση και η υποαπασχόληση, η εκ περιτροπής, η ανασφάλιστη και η μαύρη εργασία, να γίνει η σκληρή εργασιακή πραγματικότητα, που μετατρέπει κυρίως τις Γυναίκες , σε φτωχές εργαζόμενες.

Έτσι, οι γυναίκες, βρίσκονται στο περιθώριο, αποκλεισμένες από την αγορά εργασίας και « ωθούνται» να επιστρέψουν σπίτι, ώστε να επωμιστούν εξολοκλήρου το ρόλο του Κοινωνικού κράτους πρόνοιας, που κατέρρευσε.

Για τις Γυναίκες στις Τράπεζες, οι ραγδαίες αλλαγές με τις συγχωνεύσεις, αναδιαρθρώσεις, « αποχωρήσεις», εξαγορές, που συντελέστηκαν , δημιούργησαν ένα περιβάλλον αστάθειας και ανασφάλειας. Αυτό, μαζί με την άγρια επίθεση που δεχτήκαμε από την Τρόικα, τις κυβερνήσεις και την τραπεζική εργοδοσία, στα εργασιακά και ασφαλιστικά μας δικαιώματα, στο εισόδημα και στην απασχόληση, ανάγκασαν χιλιάδες συναδέλφισσες να αποχωρήσουν πρόωρα, είτε για να μην εγκλωβιστούν, είτε λόγω των « εθελούσιων» απολύσεων.

Μέσα σ\' αυτές τις συνθήκες, το ζητούμενο για πλήρη και ουσιαστική ισότητα, όχι μόνο δεν προχώρησε, αλλά στην πραγματικότητα υπονομεύτηκε και οπισθοχώρησε σημαντικά.


ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ

Αμέσως μετά το 29ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας , συγκροτήθηκε η Γραμματεία Ισότητας, από τις Γενικές Συμβούλους της ΟΤΟΕ, τις συνδικαλίστριες εκπροσώπους των Συλλόγων, καθώς και των παρατάξεων που εκπροσωπούνται στα όργανα της ΟΤΟΕ. Οι συνεδριάσεις της ήταν πάντα ανοιχτές, σε όσες συναδέλφισες επιθυμούσαν να συμμετάσχουν. Με βάση τις αποφάσεις της 8ης Συνδιάσκεψης, αλλά και τις νέες ανάγκες που παρουσιάστηκαν, η Γραμματεία λειτούργησε σε τακτική βάση, έχοντας παρακαταθήκη την θετική πολύχρονη δράση της, με σημαντικές επιτυχίες στον κλάδο.

Η γραμματεία , με κάθε δυνατό τρόπο προσπάθησε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα των συναδελφισών στους χώρους δουλειάς. Προβλήματα ανισότητας στην εξέλιξη, καταπάτησης δικαιωμάτων και ωραρίων , καταστρατήγησης των νόμων που προστατεύουν την μητρότητα, αλλά και προβλήματα σεξουαλικής και ηθικής παρενόχλησης .

Προσπαθήσαμε με όλα τα μέσα που είχαμε στη διάθεσή μας , να ενημερώσουμε τις συναδέλφισες, να τις καθοδηγήσουμε για περαιτέρω ενέργειες, να κάνουμε παρεμβάσεις σε διοικήσεις, να καλύψουμε με νομικές συμβουλές.

Ελπίζουμε να προσφέρει η Γραμματεία ακόμα περισσότερα στο επόμενο διάστημα και να έχει τη δυνατότητα καλύτερης και πιο άμεσης επικοινωνίας.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΚΛΑΔΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ 2010
ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΩΝ.

Σταθερά προσανατολισμένες, στη συνέχιση της ένταξης των πολιτικών Ισότητας , μέσα από την κλαδική σύμβαση, επεξεργαστήκαμε και νέες, αλλά, κυρίως , αξιοποιήσαμε παλιότερες προτάσεις, που δεν είχαν αποδεχτεί οι εργοδότες ή δεν μπόρεσαν να ενταχθούν στην προηγούμενη ΣΣΕ, λόγω προσφυγής στον ΟΜΕΔ.

Συγκεκριμένα, καταθέσαμε στο Γενικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας τις προτάσεις μας, που τις έκανε δεκτές και συνεργαστήκαμε με την Γραμμ. Εργασιακών Σχέσεων για την τελική διατύπωση τους.

Το πλήρες κείμενο των προτάσεων θα το βρείτε ως παράρτημα στο τέλος του απολογισμού.


Η άρνηση των τραπεζιτών να υπογράψουν συλλογική σύμβαση και ουσιαστικά η επιδίωξή τους να καταργήσουν τον θεσμό των κλαδικών, δεν επέτρεψε να έχουμε θετικά αποτελέσματα στις διεκδικήσεις μας.


ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, ξεκινήσαμε το 2010 ένα πρόγραμμα για προληπτικές εξετάσεις , TEST PAP & ΨΗΦΙΑΚΗ ΜΑΣΤΟΓΡΑΦΙΑ, με ειδικές εκπτωτικές τιμές για τις συναδέλφισσες.

Για το λόγο αυτό, δημιουργήσαμε την ΚΑΡΤΑ ΥΓΕΙΑΣ που διανέμεται κάθε χρόνο μέσω των συλλόγων σε όλες. Η ανταπόκρισή σας , σ\' αυτήν μας την πρωτοβουλία, ήταν πολύ μεγάλη και το πρόγραμμα συνεχίστηκε και για τα επόμενα 2 χρόνια. Με τις παρατηρήσεις και τη βοήθειά-σας, το επεκτείναμε σημαντικά, τόσο σε παροχές, αφού προσθέσαμε περισσότερα είδη εξετάσεων σε καλύτερες ειδικές τιμές , όσο και γεωγραφικά, σε περισσότερες πόλεις της Ελλάδας. Επίσης, φέτος , εντάξαμε και τα μέλη των οικογενειών σ\' αυτό. Δηλαδή συζύγους και κόρες συναδέλφων. Με το πρόγραμμα αυτό δεν θέλουμε να πετύχουμε μόνο οικονομικό όφελος, αλλά , κυρίως, να παροτρύνουμε τις γυναίκες να μην αμελούν για κανένα λόγο τον προληπτικό έλεγχο και να τους υπενθυμίσουμε πόσο σημαντική και πολύτιμη είναι η υγεία μας.

Η συνεργασία μας με ιδιωτικά κέντρα, ήταν αναγκαστική. Πιστεύουμε και αγωνιζόμαστε μαζί με όλη την Ομοσπονδία, για την αποδέσμευση των ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΟΠΠΥ, ώστε να μπορέσει να γίνει πραγματικότητα η δημιουργία του Ταμείου Υγείας όλων των Τραπεζοϋπαλλήλων, που θα καλύπτει όλες τις ανάγκες μας.


ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ

Με σκοπό την ανάδειξη των προβλημάτων των γυναικών στις τράπεζες, την δημοσιοποίηση των απόψεων και θέσεών-μας, αλλά και την παρέμβασή-μας σε πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα ισότητας, εκδώσαμε ανακοινώσεις, δελτία τύπου, επιστολές διαμαρτυρίας, αφίσες. Ενώσαμε την φωνή μας με άλλους συνδικαλιστικούς και γυναικείους φορείς και οργανισμούς.

Συγκεκριμένες ενέργειες ενδεικτικά.

· Έκδοση ανακοινώσεων και αφισών για την 8 Μάρτη-Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.

Επίσης, στα πλαίσια αυτά και θέλοντας να τιμήσουμε τις γυναίκες της περιφέρειας, διοργανώσαμε εκδήλωση στην ΤΡΙΠΟΛΗ, με θέμα «ΝΑ ΣΠΑΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΗΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ».

Στην εκδήλωση συμμετείχαν , εκτός από τις συναδέλφισες του Ν. Αρκαδίας, και οι συναδέλφισσες από τους Ν. Αργολίδας, Κορινθίας, Μεσσηνίας και Λακωνίας. Δυστυχώς οι οικονομικές δυσκολίες που υπάρχουν στα συνδικάτα δεν επέτρεψαν να συνεχίσουμε όσο αποκεντρωμένα θα θέλαμε, τα επόμενα χρόνια.

· Ομιλία της Υπεύθυνης της Γραμματείας στην Ειδική Ημερίδα της Επιτροπής Ισότητας, Νεολαίας και Δικαιωμάτων του ανθρώπου στη Βουλή, με θέμα « Η Θέση της Γυναίκας στην εργασία- Πολιτικές καταπολέμησης της γυναικείας ανεργίας & φτώχειας».

· Επιστολή διαμαρτυρίας στον Πρωθυπουργό, Υπουργό Οικονομικών και Υπουργό Εργασίας, με την οποία καταγγέλλουμε το κλείσιμο των περίπου 100 παιδικών σταθμών του Οργανισμού Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ), που φέρνει σε τραγικά δύσκολη θέση εκατοντάδες οικογένειες και κυρίως εργαζόμενες μητέρες.

· Επιστολή διαμαρτυρίας , μαζί με γυναικείες οργανώσεις και κόμματα, για την παράσταση «Γυναίκες» με την συμμετοχή του Μπερτράν Καντά , ( ο οποίος είχε κακοποιήσει μέχρι θανάτου τη σύζυγό-του), στο Ηρώδειο.


ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ

Στόχος μας ήταν να ευαισθητοποιήσουμε τους εργαζόμενους στις τράπεζες, ( άντρες και γυναίκες), σε κοινωνικά θέματα που αφορούν την Ισότητα, αλλά και να ενημερώσουμε τις συναδέλφισσες για θέματα που τις αφορούν.

Συγκεκριμένες ενέργειες ενδεικτικά.

· Ανακοίνωση για την έναρξη λειτουργίας της γραμμής SOS 15900, από την Γενική Γραμματεία Ισότητας, που απευθύνεται σε γυναίκες θύματα βίας, καθώς και για την λειτουργία ξενώνων για κακοποιημένες γυναίκες σε πόλεις της Ελλάδας.

· Ενημέρωση για την Πανευρωπαϊκή καμπάνια με θέμα την Ίση Αμοιβή μεταξύ ανδρών και γυναικών, που σκοπό έχει να καταδείξει τις επιπτώσεις από την υποτίμηση της γυναικείας εργασίας, όχι μόνο στις γυναίκες, αλλά και στο σύνολο της κοινωνίας και της οικονομίας.

· Ενημέρωση για την ενσωμάτωση στο Εθνικό δίκαιο της Οδηγίας 2010/18/ΕΕ του Συμβουλίου, σχετικά με την εφαρμογή της αναθεωρημένης Συμφωνίας πλαισίου των Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Εταίρων για την ΓΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ.


ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ

Θεωρώντας κεντρικό θέμα για την Γραμματεία αυτό της εξάλειψης κάθε μορφής βίας κατά των γυναικών, προσπαθήσαμε να ευαισθητοποιήσουμε τους συναδέλφους & τις συναδέλφισες, με ανακοινώσεις, παρεμβάσεις και υλικό, που στόχο έχουν την κινητοποίηση ενάντια σ\' αυτό το φαινόμενο, ιδιαίτερα τώρα, σε περίοδο κρίσης, όπου η ανεργία, η μετανάστευση και η φτώχεια, οξύνουν το πρόβλημα σε ανησυχητικό βαθμό.

Επίσης, στα πλαίσια αυτά, διοργανώσαμε στα γραφεία της ΟΤΟΕ, εκδήλωση – ενημέρωση για τα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού προγράμματος ΔΑΦΝΗ ΙΙΙ, με θέμα . « Βία ενάντια στις Γυναίκες στο χώρο εργασίας…..Ας μιλήσουμε γι\' αυτό!

Οι επιπτώσεις στην Ψυχική Υγεία των γυναικών εξαιτίας της βίας και της Παρενόχλησης εναντίον τους, στο χώρο της εργασίας».

Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος έχει εκδοθεί και ένας Οδηγός αντιμετώπισης Παρενόχλησης και Βίας στους χώρους εργασίας, που περιλαμβάνεται στα υλικά της συνδιάσκεψης.


ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΕΣ ΚΑΙ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ

Στα πλαίσια της συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει με άλλους φορείς ισότητας , συμμετείχαμε και παρακολουθήσαμε

· Ημερίδες της Γενικής Γραμματείας Ισότητας

Συγκεκριμένα

1. Ημερίδα με θέμα « Εθνικό Πρόγραμμα για την ουσιαστική Ισότητα των φύλων 2010-2013»

2. Δημόσια συζήτηση με θέμα « Η σεξουαλική παρενόχληση στην Ελλάδα. Νομικό πλαίσιο, διαστάσεις, επιπτώσεις»

3. Ημερίδα με θέμα « 1981-2011 Ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ισότητα των φύλων στην Ελλάδα».

· Εκδηλώσεις του Συνδέσμου για τα δικαιώματα της Γυναίκας

· Σεμινάριο από το Πάντειο Πανεπιστήμιο με θέμα « Φύλο και αγορά εργασίας σε συνθήκες κρίσης».

· Διεθνές Συμπόσιο από το Πάντειο Πανεπιστήμιο, επίσης, με θέμα « Γυναίκες , Ισότητα των φύλων και οικονομική κρίση».



ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΤΗΣ UNI-EUROPA

Συμμετείχαμε στην Επιτροπή Γυναικών της UNI-EUROPA, ως εκλεγμένο μέλος, την περίοδο που πέρασε. Στόχος μας ήταν να ενημερωνόμαστε για τις εξελίξεις, να ανταλλάσσουμε εμπειρίες και προβληματισμούς , να συμμετέχουμε ενεργά στη διαμόρφωση πολιτικών προτεραιοτήτων για τις γυναίκες στα συνδικάτα και βέβαια, να μεταφέρουμε σε όλες τις εκπροσώπους των συνδικαλιστικών οργανώσεων, την δραματική κατάσταση των γυναικών όλου του Ιδιωτικού τομέα στη χώρα μας, εξαιτίας των πολιτικών που εφαρμόζονται.

Στην τριετία που πέρασε, οργανώσαμε την 2η Συνάντηση Μεσογειακού δικτύου Γυναικών UNI-EUROPA, στην Αθήνα, στα γραφεία μας. Στην συνάντηση συμμετείχαν γυναίκες εκπρόσωποι από τις χώρες της Νότιας Ευρώπης ( Ιταλία-Ισπανία-Κύπρος ) και τα μέλη της Γραμματείας μας.

Στη συνάντηση επεξεργαστήκαμε τα ψηφίσματα που εγκρίθηκαν από την Παγκόσμια Συνδιάσκεψη Γυναικών της UNI, που έγινε στο Ναγκασάκι. Επίσης συζητήσαμε την καλύτερη οργάνωση του δικτύου.

Η οργάνωσή-μας επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τις χώρες του Νότου με ομιλία για την οικονομική κρίση, στη παγκόσμια συνδιάσκεψη των Γυναικών. Λόγω του αυξημένου κόστους μετάβασης , δεν ήταν δυνατόν να παραβρεθούμε και την παρέμβαση μας μετέφερε στη Συνδιάσκεψη η συναδέλφισα από την Ισπανία.

Πήραμε μέρος ενεργά σ\' όλες τις καμπάνιες που προωθούν τα θέματα ισότητας όπως η καμπάνια «40for40», για την συμμετοχή των γυναικών στα όργανα του συνδικαλιστικού κινήματος. Ο πρόεδρος της ΟΤΟΕ υπέγραψε από τους πρώτους την δέσμευση αυτή.

Συμμετείχαμε στο σεμινάριο με θέμα « Οικονομική κρίση & οι επιπτώσεις στη γυναικεία απασχόληση», μεταφέροντας τις ελληνικές εμπειρίες.

Συμμετείχαμε ενεργά στην εκπόνηση Ευρωπαϊκού προγράμματος με θέμα « Από την Ισορροπία Επαγγελματικής και Οικογενειακής Ζωής στην Διαχείριση-της».

Τέλος στην πρόσφατη Συνδιάσκεψη των Γυναικών της UNI-EUROPA, συμμετείχαμε ενεργά κάνοντας παρουσίαση με θέμα « Η Οικονομική κρίση στην Ελλάδα και οι επιπτώσεις της στις Γυναίκες».

Η ΟΤΟΕ εκλέχτηκε και πάλι στην εκτελεστική επιτροπή και για πρώτη φορά η εκπρόσωπός μας ψηφίστηκε Αντιπρόεδρος των Γυναικών της UNI-EUROPA.


ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΕΣ

· Θεατρική Παράσταση με αφορμή την 8η Μάρτη

Για να τιμήσουμε την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, καλέσαμε τις συναδέλφισες να πάρουμε μαζί μια ανάσα πολιτισμού, να διασκεδάσουμε, να προβληματιστούμε, πηγαίνοντας Θέατρο. Έτσι διοργανώσαμε ειδική παράσταση για την ΟΤΟΕ στο Θέατρο Κέντρο Πολιτισμού « Ελληνικός Κόσμος», με το έργο « Πήρε τη Ζωή της στα χέρια της».

Η ανταπόκριση των συναδελφισών ήταν πολύ μεγάλη και έτσι διοργανώσαμε και δεύτερη παράσταση τον ίδιο μήνα, με επίσης μεγάλη συμμετοχή.

Οι παραστάσεις ενισχύθηκαν οικονομικά από την ΟΤΟΕ και τους συλλόγους.


· Ξενάγηση σε Μουσείο.

Πραγματοποιήσαμε 3 ξεναγήσεις στο Μουσείο HERAKLEIDON για την έκθεση με θέμα « Η Γυναίκα ως Μούσα, 1900-1950».

Η ανταπόκριση ήταν ιδιαίτερα μεγάλη και δεν μπορέσαμε να ικανοποιήσουμε όλες τις συναδέλφισες.

Οι προσπάθειές-μας στον τομέα του Πολιτισμού θα ενταθούν το επόμενο διάστημα, σε πείσμα των καιρών.


ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΓΣΕΕ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΙΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

ΚΑΙ ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗΣ ΤΟΥΣ 2012-2015.

Η ΟΤΟΕ, μέσω της Γραμματείας Ισότητας, επελέγη , μαζί με άλλες ομοσπονδίες και Ε.Κ., από το ΙΝΕ της ΓΣΕΕ, να συμμετάσχει στην υλοποίηση αυτού του προγράμματος, που σκοπό έχει, την ενίσχυση και την διεύρυνση των συμμετοχικών δυνατοτήτων των εργαζόμενων γυναικών, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και των γνώσεών τους, την προσωπική τους ενδυνάμωση και στήριξη, ώστε να προωθηθεί και να διασφαλιστεί η ενεργή συμμετοχή τους σε θέσεις ευθύνης στα συνδικαλιστικά όργανα όλων των βαθμίδων.

Το πρόγραμμα μόλις ξεκίνησε και θα το υλοποιήσουμε όλη την ερχόμενη τριετία.


ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ

www.otoe.gr/isotita

Αξιοποιήσαμε την δυνατότητα που μας δίνει η ιστοσελίδα της Γραμματείας μας και συνεχίσαμε την ενημέρωση των εργαζομένων και κυρίως των γυναικών για τις δράσεις που αναπτύξαμε.

Είναι όμως ανάγκη να αναβαθμιστεί , να εμπλουτιστεί με περισσότερα θέματα που μας αφορούν και βέβαια να γίνει περισσότερο γνωστή στις συναδέλφισες. Έτσι θα αποτελέσει ένα πραγματικό βήμα διαλόγου ανάμεσά-μας.


Στην τριετία που πέρασε επιδιώξαμε την καλύτερη συνεργασία με όλες τις Γραμματείες της ΟΤΟΕ, ώστε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί στην δουλειά μας. Θεωρούμε ότι με άλλες λιγότερο, με άλλες περισσότερο, είχαμε μια εποικοδομητική συνεργασία και λειτουργία μεταξύ μας, προς όφελος τελικά των συναδελφισών.

Την ίδια συνεργασία επιδιώξαμε και με τους Συλλόγους μέλη μας.

Δυστυχώς , ο στόχος για δημιουργία επιτροπών ισότητας τόσο στους συλλόγους, όσο και στις τράπεζες , συνάντησε σοβαρές αντιστάσεις και δεν υποβοηθήθηκε όσο έπρεπε.

Θεωρούμε τον στόχο αυτό ως κύριο για την ερχόμενη περίοδο και τα ΔΣ των συλλόγων πιστεύουμε πως θα ενεργοποιηθούν σ\' αυτήν την κατεύθυνση.

Είναι ανάγκη άλλωστε στις δύσκολες συνθήκες που ζούμε και δρούμε ακόμα μεγαλύτερης συσπείρωσης και συμμετοχής.

Οι γυναίκες τραπεζοϋπάλληλοι, όπως απέδειξαν και την τριετία που πέρασε, συμμετέχουν δυναμικά και μαζικά, ξέρουν να αγωνίζονται και να διεκδικούν μέσα από τα συνδικάτα τους και την ομοσπονδία.

Η ακόμα μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών είναι ΔΥΝΑΜΗ για την ΟΤΟΕ και τους αγώνες της και αποτελεί τον μόνο δρόμο :

· για να ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥΣ

· για να ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΞΙΖΕΙ.




ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΚΛΑΔΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ 2010

Α) ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΙΣΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΣΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΑΜΟΙΒΗΣ, ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΑΝΔΡΩΝ-ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ

Α1. Επεξεργασία και εφαρμογή Σχεδίων Ισότητας.

Λαμβάνοντας υπόψη τις διαπιστώσεις πρόσφατων ερευνών της Γραμματείας Ισότητας της ΟΤΟΕ, τις διεθνείς εξελίξεις και τις υφιστάμενες για το θέμα αυτό καλές πρακτικές, τις επεξεργασίες της 8ης Πανελλαδικής Συνδιάσκεψης Γυναικών ΟΤΟΕ και του 29ου Συνεδρίου μας, διαπιστώσαμε ότι, υπό τις παρούσες συνθήκες:

Æ Επιβάλλεται να υπάρχει συστηματική παρακολούθηση των δεδομένων για τη θέση και την εξέλιξη των γυναικών στον κλάδο σε ετήσια βάση, με μέριμνα όλων των αρμόδιων κλαδικών οργάνων (Παρατηρητήριο Απασχόλησης, διμερής κλαδική Επιτροπή Ισότητας).

Æ Οφείλουμε να επιδιώξουμε από κοινού πλήρη, όχι απλά τυπική, αναγνώριση της Ισότητας και των ίσων ευκαιριών από τις επιχειρήσεις του κλάδου, μέσα από συγκεκριμένους και άμεσα εφαρμόσιμους στόχους, δεσμεύσεις και πολιτικές.

Με βάση τα παραπάνω και σε αντιστοιχία με μια συνεχώς εξελισσόμενη, υποστηριζόμενη από προγράμματα και από όργανα της Ε.Ε. διεθνή επιχειρησιακή πρακτική, κρίνουμε ότι είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και εφαρμογή ειδικών Σχεδίων Ισότητας, σε κάθε επιχείρηση του κλάδου.

Το σχέδιο Ισότητας είναι βασικό εργαλείο εργασίας των διμερών Επιτροπών Ισότητας κατά χώρο, για την εξάλειψη των έμμεσων διακρίσεων και για την προώθηση των ίσων ευκαιριών ανδρών –γυναικών στις επιχειρήσεις του κλάδου.

Για να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον όπου άνδρες και γυναίκες θα έχουν πραγματικά ίσες ευκαιρίες, το Σχέδιο Ισότητας της κάθε επιχείρησης οφείλει να αντιμετωπίσει ορισμένα βασικά θέματα, γνωστά ως «Πεδία παρέμβασης για την Ισότητα», που είναι συνοπτικά τα ακόλουθα:

1. Διατυπώσεις και ρυθμίσεις θεσμικών κειμένων του κλάδου και της επιχείρησης.

2. Είδη και μορφές απασχόλησης .

3. Κριτήρια και διαδικασίες προσλήψεων, προαγωγών, ανάδειξης και επιλογής στελεχών, προσδιορισμού προσόντων, αξιολόγησης και ιεράρχησης θέσεων εργασίας (job evaluation).

4. Ρυθμίσεις και πρακτικές οργάνωσης χρόνου εργασίας.

5. Ρυθμίσεις αναγνώρισης υπηρεσίας – προϋπηρεσίας.

6. Πρόσβαση σε επιμόρφωση – αναγνώριση επιμόρφωσης – ευκαιρίες/όροι ανάδειξης και καριέρας.

7. Παράγοντες προσδιορισμού και διάρθρωσης βασικών αποδοχών.

8. Πρόσθετες αμοιβές και παροχές, που σχετίζονται με συγκεκριμένες θέσεις.

9. Ο εντοπισμός πρακτικών ή παραγόντων ηθικής παρενόχλησης στους χώρους δουλειάς, ρυθμίσεις και μέτρα για την αντιμετώπισή τους.

10. Ρυθμίσεις και μέτρα για την αποφυγή διακρίσεων σε βάρος των γυναικών και των εργαζόμενων γενικότερα, που κάνουν χρήση αδειών και διευκολύνσεων για το συνδυασμό επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.

Το Σχέδιο Ισότητας είναι ένα σχέδιο δράσης της επιχείρησης για τη διασφάλιση και την προώθηση της ισότητας ευκαιριών στην πράξη. Διαμορφώνεται από τη διμερή Επιτροπή Ισότητας κάθε επιχείρησης, παρακολουθείται συστηματικά και αξιολογείται από αυτήν στη λήξη του.

Για την ανάπτυξή του απαραίτητες προϋποθέσεις είναι:

Ö Η δημιουργία κατάλληλης τεχνικής στήριξης, η χρήση συνελεύσεων προσωπικού, ερωτηματολογίων, ομάδων εργασίας και κατάλληλων δομών επιχειρησιακής παρέμβασης.

Ö Η συμμετοχή των επιχειρήσεων σε εθνικά ή κοινοτικά προγράμματα επιμόρφωσης των στελεχών τους για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη σχεδίων Ισότητας.

Ö Η ενεργός συμμετοχή των διμερών επιτροπών Ισότητας και μέσω αυτών των διοικήσεων και των συλλόγων, στη διαμόρφωση, την παρακολούθηση και στην υλοποίηση των αντίστοιχων σχεδίων.

Τα επιχειρησιακά Σχέδια Ισότητας κοινοποιούνται στην Κλαδική Επιτροπή Ίσων Ευκαιριών και αξιοποιούνται συνολικά στις ετήσιες εκθέσεις της για την Ισότητα και τις πολιτικές ίσων ευκαιριών στον κλάδο.

Α2. Η Ισότητα ευκαιριών ως ειδική θεματική των Κοινωνικών Απολογισμών των επιχειρήσεων του κλάδου.

Οι στόχοι, οι διαπιστώσεις και τα αποτελέσματα των Σχεδίων Ισότητας οφείλουν να εντάσσονται ως ειδική θεματική στον ετήσιο Κοινωνικό Απολογισμό κάθε επιχείρησης του κλάδου, με κατάλληλη δημοσιοποίηση και αξιολόγηση των αντίστοιχων κατανομών κατά φύλο.

Τα αυτά ισχύουν και για τα δεδομένα Κοινωνικών Απολογισμών, που οφείλει να συγκεντρώνει και να αξιολογεί το κλαδικό Παρατηρητήριο Απασχόλησης, τα οποία για κάθε θέμα θα προβλέπουν και θα περιλαμβάνουν κατανομές κατά φύλο.

Στις περιπτώσεις των Κοινωνικών Απολογισμών των Τραπεζών, που εμπεριέχουν θετικές δράσεις για την Ισότητα Ευκαιριών απαιτείται η κοινοποίησή τους και η αξιολόγηση τους από την οικεία Ισομερή Επιτροπή Ίσων Ευκαιριών της Τράπεζας.


Α3. Ισότητα στην υπηρεσιακή εξέλιξη

Στη δεκαετία του \'80 (και συγκεκριμένα στο άρθρο 23 της Σ.Σ.Ε. 1984), θεσπίσθηκε η αναγνώριση της περιόδου της στρατιωτικής θητείας ως χρόνου υπηρεσίας για τους άνδρες, που λαμβάνεται υπόψη για τη μισθολογική και τη βαθμολογική τους ένταξη. Η ρύθμιση αυτή όμως, δημιούργησε έμμεση διάκριση σε βάρος των γυναικών, που προσλήφθηκαν σε ηλικία όμοια με αυτή των ανδρών και οι οποίες υστερούν μισθολογικά και βαθμολογικά κατά δύο περίπου έτη, που αντιστοιχούν στη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας.

Η διάκριση αυτή πρέπει να εξαλειφθεί με κατάλληλη αναγνώριση της ίδιας προϋπηρεσίας και για τις γυναίκες, εφόσον κατά τον χρόνο πρόσληψης είχαν ηλικία μεγαλύτερη κατά δύο έτη από την τυπικά αναγκαία, για την απόκτηση τίτλων σπουδών, που είναι απαραίτητοι για την πρόσληψή τους.

Ανάλογη αντιμετώπιση πρέπει να υπάρξει και για τους άνδρες που υπηρέτησαν μειωμένη θητεία.

Η προτεινόμενη ρύθμιση αυτή λαμβάνει υπόψη την κοινωνική αξία της διάρκειας της στρατιωτικής θητείας, αλλά κατοχυρώνει με πνεύμα ισότητας την ευχέρεια των γυναικών να εισέρχονται νωρίτερα στην αγορά εργασίας.

Ο συνδυασμός της διάρκειας της εκπαίδευσης για την απόκτηση των αναγκαίων ουσιαστικών προσόντων για την πρόσληψη και η διάρκεια της στρατιωτικής θητείας αποτελούν τον πυρήνα την σκέψης, που αποκαθιστά για το μέλλον, την ισότητα στη βαθμολογική ένταξη για άνδρες και γυναίκες. Για το σκοπό αυτό η βαθμολογική ένταξη της/του νεοπροσλαμβανόμενης/ου θα πρέπει να συναρτηθεί με την ηλικία, στην οποία θα προστίθεται ο αριθμός των ετών σπουδών προσαυξημένων κατά δύο, όσα και η διάρκεια της τυπικής και συνήθους στρατιωτικής θητείας.

Για τις/τους εργαζόμενες/ους, που ήδη υπηρετούν σε Τράπεζες δίδεται η δυνατότητα να ζητήσουν με αίτησή τους την αποκατάσταση της διακριτικής μεταχείρισης σε βάρος τους με την εφαρμογή του βασικού κανόνα που προαναφέραμε.

1. Για τις γυναίκες, που υπηρετούν σε Τράπεζες και οι οποίες κατά τον χρόνο πρόσληψής τους είχαν ηλικία μεγαλύτερη κατά δύο έτη, από την τυπικά προβλεπόμενη, για την απόκτηση των τίτλων σπουδών, που απαιτούντο για την πρόσληψή τους, αναγνωρίζεται προϋπηρεσία (2) δύο επιπλέον ετών για βαθμολογική ένταξη, αντίστοιχη με τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας, που αναγνωρίσθηκε για τους άνδρες.

2. Για τους άνδρες που υπηρέτησαν μόνο ένα έτος στρατιωτικής θητείας και έχουν προσληφθεί σε ηλικία μεγαλύτερη κατά δύο έτη, από την τυπικά προβλεπόμενη για την απόκτηση των τίτλων σπουδών που απαιτούντο για την πρόσληψή τους, αναγνωρίζεται προϋπηρεσία (2) δύο ετών συνολικά.

Για τον σκοπό αυτό κάθε ενδιαφερόμενη/ος υποβάλλει αίτηση για αναγνώριση της προϋπηρεσίας, στην οποία αναφέρεται ο χρόνος πρόσληψης, τα απαιτούμενα προσόντα κατά την πρόσληψη και η ηλικία πρόσληψης.



Β). ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ – ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ


Β1. Διασφάλιση της ομαλής επανένταξης των γυναικών μετά την άδεια κυήσεως.

Οι γυναίκες που επιστρέφουν στην εργασία τους μετά την άδεια κυήσεως, τοποθετούνται στην ίδια θέση ή σε αντίστοιχη αυτής που κατείχαν. Κατά δε τον πρώτο χρόνο της επιστροφής τους στην εργασία, δεν επιτρέπεται αξιολόγησή τους με χαμηλότερη βαθμολογία από αυτήν που είχαν πριν τη λήψη της άδειας κυήσεως .

Β2. Σωρευτική χορήγηση του μειωμένου ημερήσιου ωραρίου για τη φροντίδα παιδιών, με τη μορφή πρόσθετης άδειας.

Οι εργαζόμενοι γονείς, οι οποίοι δικαιούνται μειωμένο ωράριο (2 ώρες την ημέρα για τα 2 πρώτα έτη από την τελευταία ημέρα της άδειας λοχείας της εργαζόμενης και 1 ώρα την ημέρα για τα επόμενα 2 έτη), για το θηλασμό και τη φροντίδα των παιδιών τους, δικαιούνται μετά από αίτησή τους, να κάνουν χρήση αδείας με αποδοχές ίση με 10 μήνες αντί του ως άνω μειωμένου ωραρίου.

Μετά την επάνοδο στην εργασία τους, τοποθετούνται στην ίδια θέση ή σε αντίστοιχη αυτής που κατείχαν.

Το δικαίωμα μειωμένου ωραρίου, επομένως και της λήψης εναλλακτικά της ανωτέρω σωρευτικής άδειας, ισχύει με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις και για τους γονείς, που υιοθετούν παιδί, εφόσον ολοκληρώθηκε η νομική διαδικασία της υιοθεσίας.

Β4. Βελτίωση και επέκταση της ισχύουσας άδειας παρακολούθησης σχολικής επίδοσης τέκνων μέχρι και τα 18 έτη, από τα 16 που ισχύει σήμερα.

Σύμφωνα με το άρθρο 9 Ν. 1483/1984, οι εργαζόμενοι που έχουν παιδιά ηλικίας μέχρι 16 ετών, τα οποία παρακολουθούν μαθήματα στοιχειώδους ή μέσης εκπαίδευσης, δικαιούνται να απουσιάζουν ορισμένες ώρες ή ολόκληρη την ημέρα από την εργασία τους μέχρι τη συμπλήρωση (6) εργάσιμων ημερών κάθε ημερολογιακό έτος, με άδεια του εργοδότη, για να επισκεφθούν το σχολείο των παιδιών τους, με σκοπό την παρακολούθηση της σχολικής τους επίδοσης.

Η ανωτέρω άδεια απουσίας χορηγείται στον ένα από τους δύο γονείς. Αν και οι δύο γονείς απασχολούνται με τις προϋποθέσεις της προηγούμενης παραγράφου, τότε αποφασίζουν με κοινή συμφωνία ποιος από τους δύο θα κάνει χρήση αυτού του δικαιώματος και για πόσο χρονικό διάστημα, το οποίο πάντως δεν μπορεί να υπερβαίνει, συνολικά και για τους δύο γονείς, τη διάρκεια που ορίζεται στην προηγούμενη παράγραφο.

Προτείνουμε:

α) Η ανωτέρω άδεια για τη σχολική παρακολούθηση παιδιών, που σήμερα καλύπτει την παρακολούθηση της σχολικής προόδου παιδιών μέχρι και 16 ετών, να ισχύει εφεξής και για παρακολούθηση της προόδου παιδιών μέχρι και 18 ετών.

Η ρύθμιση αυτής της εκκρεμότητας είναι επιβεβλημένη, προκειμένου να καλύψει και αυτή την ιδιαίτερα σημαντική για το μέλλον των παιδιών σχολική περίοδο, με αντίστοιχη διευκόλυνση των εργαζόμενων γονέων από τις επιχειρήσεις του κλάδου.

β) Να αυξηθούν από 6 σε 8 οι εργάσιμες ημέρες της εν λόγω άδειας, για κάθε ημερολογιακό έτος.

Β5. Αυτοτελές του δικαιώματος άδειας παρακολούθησης σχολικής επίδοσης για κάθε παιδί.

Η προβλεπόμενη από το άρθρο 9 του Ν.1483/1984 και ΣΣΕ 1988 άδεια παρακολούθησης να είναι αυτοτελής για κάθε παιδί.

Η ερμηνεία κρίνεται απαραίτητη για να διευκρινισθεί ότι η δυνατότητα απουσίας από την εργασία για την παρακολούθηση μέσα στο σχολικό έτος της επίδοσης των παιδιών, είναι αυτοτελής για κάθε παιδί. Η ερμηνεία αυτή είναι επιβεβλημένη και εύλογη, διότι σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων του ενός παιδιών που φοιτούν στο σχολείο, οι γονείς πρέπει να ανταποκρίνονται επαρκώς στην επίβλεψη τους.

Β6. Άδεια τοκετού (Μητρότητας)

Α) Να χορηγηθούν δύο (2) επιπλέον εβδομάδες αδείας στις εργαζόμενες μετά τον τοκετό.

Β) Σε περίπτωση που η μητέρα δεν επιθυμεί να κάνει χρήση του χρόνου της άδειας τοκετού πριν από αυτό, να μπορεί με δήλωση της συνοδευμένη από ιατρική γνωμάτευση, να κάνει χρήση αυτού μετά τον τοκετό.


Β7. Γονική άδεια ανατροφής

Η γονική άδεια ανατροφής μέχρι 2 έτη και μέχρι δυο διετίες συνολικά για την περίοδο της προσχολικής ηλικίας των παιδιών να δίνεται με αποδοχές .

Στη χώρα μας ελάχιστοι κάνουν χρήση του δικαιώματος της γονικής άδειας ανατροφής, εξαιτίας της στέρησης των αποδοχών κατά το χρονικό διάστημα αυτής της άδειας.

Β8. Άδεια στον πατέρα λόγω γέννησης τέκνου

Σε περίπτωση γέννησης παιδιού, ο πατέρας να δικαιούται πέντε (5) εργάσιμες ημέρες άδειας με αποδοχές. Οι τρεις από τις πέντε ημέρες πατρότητας να χορηγούνται αμέσως μετά τον τοκετό και οι υπόλοιπες να χορηγούνται κατά τη διάρκεια της μετά τον τοκετό άδειας της μητέρας (άδεια λοχείας). Την άδεια αυτή να τη δικαιούται και ο θετός πατέρας κατ\' αναλογία με τον φυσικό πατέρα και με χρονική αφετηρία την υιοθεσία.


Β9. Προστασία μονογονεϊκών οικογενειών

Στους εργαζόμενους -ες που έχουν χηρέψει, στον άγαμο – η γονέα καθώς και στον εν διστάσει και διαζευγμένο,-η γονέα που έχουν αποδεδειγμένα τη γονική μέριμνα του παιδιού, χορηγείται άδεια με αποδοχές έξι (6) εργάσιμων ημερών το χρόνο, πέραν αυτής που δικαιούνται από άλλες διατάξεις. Γονέας με τρία (3) παιδιά η περισσότερα, δικαιούται άδεια οκτώ (8) εργάσιμων ημερών.

Η άδεια αυτή χορηγείται λόγω αυξημένων αναγκών φροντίδας των παιδιών ηλικίας μέχρι δώδεκα (12) ετών συμπληρωμένων. Χορηγείται εφάπαξ η τμηματικά μετά από συνεννόηση με τον εργοδότη, σύμφωνα με τις ανάγκες του γονέα και δεν πρέπει να συμπίπτει χρονικά με την αρχή η το τέλος της ετήσιας κανονικής άδειας.


Β10. Ρυθμίσεις για την ανάδοχη οικογένεια

Να συμφωνηθεί ρήτρα στην ΣΣΕ, κατά την οποία οι διατάξεις προηγούμενων ΣΣΕ και αντίστοιχων διαιτητικών αποφάσεων, που ισχύουν και αφορούν στην προστασία της οικογένειας και στη διευκόλυνση των εργαζομένων που είναι φυσικοί η θετοί γονείς, να εφαρμόζονται ανάλογα και στους ανάδοχους γονείς.

Οι ανάδοχοι γονείς, που δεν είναι φυσικοί η θετοί γονείς, αλλά αποδεδειγμένα συμβιώνουν με ανήλικα παιδιά, βαρύνονται με την ανατροφή τους και ασκούν την επιμέλεια τους πρέπει να έχουν όμοιας έκτασης διευκολύνσεις και προστασία, διότι οι υποχρεώσεις τους είναι ίδιες.

Β11. Διασφάλιση της ομαλής εργασιακής επανένταξης των γονέων, μετά τη λήψη γονικής άδειας

Η λήψη γονικών αδειών είναι αναφαίρετο και ρητά συμφωνημένο μεταξύ μας δικαίωμα των εργαζομένων. Ωστόσο, η χρήση ακριβώς αυτού του δικαιώματος οδηγεί πολλές φορές :

Æ σε δυσκολίες ομαλής επανένταξης, κυρίως λόγω έλλειψης έγκαιρης, συστηματικής και κατάλληλης ενημέρωσης για τις πρόσφατες - και συνεχείς - εξελίξεις σε προϊόντα, διαδικασίες και λειτουργίες των επιχειρήσεων, ή ακόμα και

Æ σε σκόπιμο υπηρεσιακό παραγκωνισμό των εργαζόμενων γονέων, με πρόσχημα τη χρήση του δικαιώματος αυτού.

Για την αποτροπή τέτοιων προβλημάτων, προτείνουμε για τις εργαζόμενες γυναίκες, που διακόπτουν την εργασία τους λόγω λήψης άδειας τοκετού, καθώς και για τους εργαζόμενους γονείς, που απουσιάζουν με γονική άδεια (άδεια φροντίδας παιδιών, περιλαμβανομένης και τυχούσας γονικής άδειας χωρίς αποδοχές), να σχεδιάζονται ειδικά προγράμματα ενδοεπιχειρησιακής επανεκπαίδευσης-ενημέρωσης, αμέσως μετά την επάνοδό τους στην υπηρεσία.

Τα εν λόγω προγράμματα υλοποιούνται μέσα στους πρώτους τρεις μήνες από την επάνοδο του εργαζόμενου-ης γονέα στην εργασία. Εννοείται, ότι η παρακολούθηση αυτών των προγραμμάτων θα είναι υποχρεωτική για τον εργαζόμενο-η.

Εκτιμάμε ότι η ρύθμιση αυτή συμβάλλει στην άμεση προετοιμασία των αντίστοιχων εργαζόμενων να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις νέες απαιτήσεις και εξελίξεις, ωφελώντας τελικά όχι μόνο την ισότιμη υπηρεσιακή εξέλιξη των εργαζόμενων γονέων, αλλά και τις ίδιες τις επιχειρήσεις του κλάδου και τους στόχους τους.


Β12. Απαγόρευση αναιτιολόγητης απόλυσης του γονέα, κατά την περίοδο δικαιώματος μειωμένου ωραρίου για τη φροντίδα του νεογέννητου παιδιού.

Πέραν της απαγόρευσης απόλυσης του άρθρου 15 του Ν.1483/84, να απαγορεύεται και να είναι απόλυτα άκυρη η καταγγελία της σχέσης εργασίας εργαζόμενης (-ου) από τον εργοδότη και κατά το χρονικό διάστημα, κατά το οποίο κάνει χρήση του δικαιώματος μειωμένου ωραρίου για τη φροντίδα του παιδιού, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Η προστασία από την απόλυση να ισχύσει και για τον πατέρα, εφόσον κάνει εναλλακτικά χρήση του μειωμένου ωραρίου για τη φροντίδα του παιδιού, για όσο χρόνο διαρκεί το μειωμένο ωράριο.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία απαγορεύεται η απόλυση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ένα έτος μετά τον τοκετό ή και κατά την απουσία για μεγαλύτερο χρόνο λόγω ασθενείας, που οφείλεται στην κύηση ή τον τοκετό, εκτός αν υπάρχει σπουδαίος λόγος.

Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι κοινωνικά επιβεβλημένη και εναρμονισμένη με την Οδηγία 2002/73/ΕΚ περί της εφαρμογής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών, στο άρθρο7 της οποίας αναφέρεται ότι οι εργαζόμενοι (άνδρες και γυναίκες ), που είναι δικαιούχοι δικαιωμάτων που σχετίζονται με τη μητρότητα πρέπει να προστατεύονται από την απόλυση λόγω της άσκησης των δικαιωμάτων αυτών.

Β14. Επίδομα παιδικής μέριμνας

Για το επίδομα παιδικής μέριμνας ζητάμε να ενσωματωθεί στη ΣΣΕ 2010 η ακόλουθη κωδικοποιημένη διάταξη, η οποία ήδη περιέχεται στη ΣΣΕ θυγατρικών Τραπεζών 2004, που υπογράφει η ΟΑΣΕ με την ΕΑΕΕ.

«Σε όλους τους εργαζόμενους που έχουν παιδιά χορηγείται επίδομα παιδικής μέριμνας, το οποίο υπολογίζεται σε ποσοστό 6% επί του 24ου μ.κ. του ενιαίου μισθολογίου, όπως αυτό εκάστοτε ισχύει. Όπως και το επίδομα τέκνων, το επίδομα αυτό καταβάλλεται σε αμφότερους τους γονείς, ακόμη και στην περίπτωση που εργάζονται και οι δύο και υπάγονται στην παρούσα σύμβαση.

Επίσης καταβάλλεται στους άγαμους γονείς, στους θετούς γονείς, καθώς και στους χήρους-ες ή διαζευγμένους-ες που έχουν παιδιά, χωρίς να τίθενται προϋποθέσεις επιμέλειας τέκνων. Το ως άνω επίδομα καταβάλλεται μέχρις ότου το παιδί συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας του και συνεχίζει να καταβάλλεται μέχρι και τη συμπλήρωση του 25ου έτους, εφόσον το παιδί φοιτά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Προκειμένου για παιδιά με πνευματική, σωματική ή ψυχική αναπηρία, η οποία πιστοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 8 Ν. 1483/84, το ως άνω επίδομα δεν περικόπτεται με την ενηλικίωση του παιδιού ή των παιδιών αυτών. Ευνοϊκότερες ρυθμίσεις που ισχύουν για την ίδια παροχή σε επιχειρησιακό επίπεδο, δεν θίγονται».


Β15. Επίδομα τέκνων

Αυξάνεται σε όλα τα παιδιά ως εξής :

Α) Για το πρώτο παιδί σε ποσοστό 7,5%

Β) Για το δεύτερο παιδί σε ποσοστό 10%

Γ) Για το τρίτο παιδί σε ποσοστό 15%

Δ) Για το τέταρτο και για κάθε παιδί πέραν του τέταρτου σε ποσοστό 20%

Β17. Επιδόματα βρεφονηπιακού σταθμού-τοκετού-κατασκήνωσης

Αυξάνονται τα επιδόματα τοκετού και κατασκήνωσης κατά 5%.

Αύξηση του επιδόματος βρεφονηπιακού σταθμού σε 300 ευρώ και καταβολή του μέχρι την φοίτηση του τέκνου στην Α΄ Δημοτικού.



Γ. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Να υπάρξει ρήτρα στην κλαδική ΣΣΕ με το εξής περιεχόμενο :

Τα μέρη αναλαμβάνουν να προωθήσουν και να υποστηρίξουν πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της ηθικής παρενόχλησης και τη διασφάλιση του σεβασμού της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας των εργαζομένων στο εσωτερικό των τραπεζών :

· Να μη περιορίζεται η δυνατότητα των εργαζομένων να εκφράζουν τη γνώμη τους, να επικοινωνούν με τους συναδέλφους τους ή τον προϊστάμενό τους.

· Να μην περιορίζονται οι εργαζόμενοι στη δυνατότητα τους να διατηρούν τις κοινωνικές τους σχέσεις.

· Να μην πλήττεται η κοινωνική τους αναγνώριση.

· Να μην υπόκεινται σε διακρίσεις ή να μην ταπεινώνονται μέσω των εργασιών που τους ανατίθενται.

· Να μην υποβάλλονται σε ψυχολογική πίεση ή σε επικίνδυνες για την υγεία τους εργασιακές συνθήκες.

Στην υποχρέωση πρόνοιας του εργοδότη σε σχέση με τη διασφάλιση της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων περιλαμβάνεται και η προστασία της πνευματικής του υγείας, καθώς και η υποχρέωση πρόληψης των κινδύνων, που σχετίζονται με την ηθική παρενόχληση (mobbing), ώστε να εξασφαλίζεται ο σεβασμός της προσωπικότητα και της αξιοπρέπειας του κάθε εργαζόμενου στο εσωτερικό τράπεζας.

Ως «ηθική παρενόχληση» νοείται οποιαδήποτε μορφή επαναλαμβανόμενης ή συστηματικής λεκτικής ή σωματικής συμπεριφοράς του εργοδότη (ή του προσώπου που τον αντιπροσωπεύει στη διεύθυνση της επιχείρησης του) βάναυσης ή προσβλητικής της προσωπικότητας του εργαζόμενου (ή ομάδας εργαζομένων ), η οποία έχει ως συνέπεια, με τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος, την προσβολή της αξιοπρέπειας ή της ψυχικής και σωματικής ακεραιότητας του εργαζόμενου.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2


Γραμματεία Ίσων Ευκαιριών UNI Europa

Στρατηγικές προτεραιότητες 2012-2015

1. Ίσες ευκαιρίες στις επιχειρήσεις, εθνικές και πολυεθνικές, σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Θα συνεργαστεί με την UNI Europa και το οργανωτικό τμήμα της UNI, ώστε οι καμπάνιες για την υπογραφή συμφωνιών στις πολυεθνικές να περιλαμβάνουν διατάξεις που προωθούν τις ίσες ευκαιρίες .

2. Οργάνωση και ένταξη περισσότερων γυναικών

Θα υλοποιήσει προγράμματα οργάνωσης και ένταξης γυναικών, όπως το Πρόγραμμα “Μentoring” (καθοδήγηση) , το πρόγραμμα “Decisions for Life” (Αποφάσεις Ζωής).

3. Δουλειές με κοινωνική ασφάλιση και δικαιοσύνη για όλους

Θα συνεχίσει να διοργανώνει καμπάνιες ευαισθητοποίησης κατά των Διακρίσεων, της Βίας, του Κοινωνικού αποκλεισμού στο χώρο εργασίας.

Επίσης θα διαδώσει την καμπάνια που αφορά τις ίσες αμοιβές, την αξιοπρεπή δουλειά και την συμμετοχή κατά ποσοστό 40% σε όλα τα όργανα.

4. Πολιτική επιρροή – παρεμβάσεις - λόμπι

Θα συνάψει στρατηγικές συμμαχίες με άλλες διεθνείς οργανώσεις και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων με στόχο παρεμβάσεις προς κυβερνητικές αρχές και εργοδότες που θέτουν σε κίνδυνο την αρχή της ισότητας στο χώρο εργασίας.

5. Η UNI πρωτοπόρος οργάνωση στην ένταξη των γυναικών

Η UNI εφαρμόζει πρώτη την πολιτική της 40% εκπροσώπησης των γυναικών σε όλα τα διοικητικά όργανά της.

4η Πανευρωπαϊκή Συνδιάσκεψη Γυναικών UNI - Europa

Λουξεμβούργο 27 & 28 Σεπτεμβρίου 2012

Στις 27 και 28 Σεπτεμβρίου 2012, πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο η 4η Πανευρωπαϊκή Συνδιάσκεψη Γυναικών της UNI-Europa, στον οποία συμμετείχαν 130 γυναίκες, από 60 συνδικαλιστικές οργανώσεις από τον κλάδο των υπηρεσιών και από 30 χώρες της Ευρώπης.

Το κεντρικό σύνθημα της συνδιάσκεψης ήταν “Η δύναμη των γυναικών = η δύναμη της UNI” . Η ημερήσια διάταξη περιλάμβανε τα παρακάτω θέματα :

Ø Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στις Γυναίκες στην Ευρώπη

Ø Η Αραβική Άνοιξη

Ø Οι συντάξεις και η φτώχεια των γυναικών στην 3η ηλικία

Ø Το Πρόγραμμα “Mentoring” (καθοδήγηση) – συνεργασία Γραμματείας Γυναικών και Γραμματείας Νέων της UNI.

Ø Εκλογή Προέδρου, Αντιπροέδρων και μελών της νέας επιτροπής Γυναικών και μελών στις εκτελεστικές επιτροπές UNI και UNI-Europa.

Για την οικονομική κρίση έγιναν παρεμβάσεις από την Ιταλία, Ιρλανδία, Ισπανία και Ελλάδα (Σ. Κάντα) με παρουσιάσεις στοιχείων για το πώς βιώνουν την κρίση οι εργαζόμενες γυναίκες και ποια είναι η δράση των συνδικάτων.

Η κατάσταση των γυναικών ήταν περίπου η ίδια με την Ελλάδα. Όπως ανέφερε η συν. Ana Sanchez σε 10 μήνες χάθηκαν κατακτήσεις 40 ετών. Τα μέτρα λιτότητας, οι περικοπές στους μισθούς, το πάγωμα των συντάξεων, η κατάργηση επιδομάτων, η μείωση του επιδόματος ανεργίας πλήττει κυρίως τα χαμηλά αμειβόμενα στρώματα πληθυσμού, στην πλειοψηφία γυναίκες. Επιπλέον οι γυναίκες, λόγω των μειωμένων κοινωνικών παροχών αναγκάζονται να επιστρέψουν στο σπίτι και στους παραδοσιακού ρόλους (οικιακές εργασίες, φροντίδα παιδιών ηλικιωμένων). .

Όπως ανέφερε ο Γ.Γ. τηε Διεθνούς οργάνωσης εργασίας Juan Somavia, στην έκθεσή του για την ισότητα στην εργασία: “Οι δύσκολοι καιροί της οικονομικής κρίσης αποτελούν πρόσφορο έδαφος για διακρίσεις στο χώρο εργασίας και στην κοινωνία γενικότερα. H απάντηση πρέπει να είναι συνδυασμός των οικονομικών πολιτικών ανάπτυξης με πολιτικές για την προώθηση της απασχόλησης, της κοινωνικής προστασίας και των εργασιακών δικαιωμάτων, όπου οι κυβερνήσεις, οι κοινωνικές συνιστώσες και η κοινωνία των πολιτών να μπορούν θα εργαστούν από κοινού”.

Στο θέμα «Αραβική Άνοιξη» οι συν. Από την Ζώνη IV (Γαλλία-Μπενελούξ) με την συν. Leyla Ben Hazem από την Τυνησία, παρουσίασαν την κοινή οργανωτική προσπάθεια δημιουργία Συνδικαλιστικού δικτύου Γυναικών στην περιοχή ΜΕΝΑ (Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική) με την στήριξη της Γραμματείας Γυναικών UNI. Η Leyla Ben Hazem αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες συνδικαλίστριες για την δραστηριοποίησή τους στα συνδικάτα και την διεκδίκηση των κοινωνικών τους δικαιωμάτων. Είναι συχνά θύματα προπηλακισμών και ύβρεων από φανατικούς μουσουλμάνους με τον ισχυρισμό ότι η θέση τους είναι στο σπίτι.

Στο θέμα των «Συντάξεις και φτώχεια των γυναικών» συντάξεων αναφέρθηκαν εκπρόσωποι από την Αγγλία, και την Δανία, την Γαλλία και το Λουξεμβούργο

Σε γενικές γραμμές υπάρχουν μεγάλες ανισότητες στις συντάξεις των γυναικών λόγω του χάσματος των αμοιβών (19,5% στο ΗΒ) αλλά και των μεγάλων διαλειμμάτων καριέρας λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων. Οι συντάξεις των γυναικών είναι κατά 32% χαμηλότερες από αυτές των ανδρών, ενώ 1 στις 4 μόνες γυναίκες ζει στη φτώχεια.

Η συνδιάσκεψη επιβεβαίωσε τις στρατηγικές επιλογές και προτεραιότητες για τις γυναίκες της UNI-EUROPA και έστειλε μήνυμα αλληλεγγύης και στήριξης στις γυναίκες του Νότου, για την τραγική επιδείνωση της ζωής τους, εξ αιτίας των εφαρμοζόμενων μέτρων σκληρής λιτότητας . Για να αποδείξει έμπρακτα την αλληλεγγύη της, εξέλεξε για πρώτη φορά στις θέσεις των αντιπροέδρων ΔΥΟ γυναίκες από τα συνδικάτα του Νότου, ( 1 από Ιταλία και 1 από Ελλάδα).